måndag, december 08, 2008

Julklappstips - annorlunda, budget eller eko...

Just nu så grunnar jag en hel del på vad jag ska ge bort i julklapp. Min budget är begränsad och tiden likaså... men jag ÄLSKAR att ge personliga presenter. Men om man inte vill köpa prylar? Här kommer lite tips:


Ett tips är att ge bort prenumerationer på olika Webbaserade tjänster på nätet. Det finns något för alla, många sajter har en gratis bastjänst och så får man betala för extra funktioner som ofta kallas medlemsskap, PRO eller VIP. Kolla upp vad den tilltänkte mottagaren brukar befinna sig i cyber space. Här är några olika tips: Flickr, DeviantART, Popmundo, Hattrick, Lunarstorm, det finns hur många som helst.
  • Tjänster är inte så dumt: Presentkort på barnpassning, gräsklippning eller vad du nu vet att din mottagare behöver. För slutkörda mamman som kommit efter med städningen, betala för några timmars städhjälp - kanske till och med innan jul...
  • Ge presentkort på dansklasser, gympapass eller liknande.
  • Ge bort en get! Eller en bybarnmorska, skolböcker, vattenpump etc. Eller en laptop till ett fattigt barn.
Flera av ovanstående idéer har jag fått här.

Om du vill tillverka egna julklappar:


Underbaraclara pysslar.
Capture the Moment tipsar.
Familyfun har massor.


Något jag sett på många ställen här på webben är att sätta ihop personliga kits och förpackar dem i en fin burk eller liknande.

  • sykit (måttband, nålar, tråd, sömnadsguide, sax mm)
  • dagbokskit, dessa är färdiga att köpa men kan ge en idé om vad ett kit kan innehålla. (via moleskinerie)
  • bakkit (form, kavel, skål, slickepott, en hemmagjord cookie-mix kanske)
  • scrapbooking kit (välj ut fina scrapbookpapper, embellishments, stämplar, pennor och ett litet album, tänk på att allt ska vara syrafritt för att hålla länge.)
  • ett blandband fast på USB...

Inga kommentarer:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin